1.1. Modificări ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
Impozit profit:
– Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 10% ( în loc de 8%) asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române.
Prevederea se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 01.01.2025.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
-Scade plafonul de încadrare în categoria microintreprinderilor. Astfel de la 500.000 euro, cât era la 31.12.2024, începând cu 01.01.2025 se reduce la 250.000 euro, iar începând cu 01.01.2026 la 100.000 euro.
-Începând cu anul 2025 se pot încadra în categoria microintreprinderilor și persoanele juridice care desfășoră activitate de consultanță (până la data de 31.12.2024, nu se puteau încadra în acest sistem de impozitare dacă veniturile din consultanță depășeau 20% din totalul veniturilor, cu excepția veniturilor din consultanță în domeniul fiscal).
-Ca urmare a modificării clasificării activităților din economia națională-codurile CAEN,prin Ordinul 377/2024, la cota de impozitare de 3% se vor regăsi noile coduri CAEN.
-Dacă în cursul anului 2025 microintreprinderea realizează venituri mai mari de 250.000 euro, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită, fără a mai avea posibilitatea de a opta pentru perioada următoare să aplice IVM.
Cifra de afaceri se va verifica luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.
NOTĂ:Exemple de intreprinderi legate se regăsesc în HG 1393/2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal).
– Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024. Condiţia referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro. (!!!)
Impozitul pe veniturile obținute de persoanele fizice:
-Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025 se abrogă scutirea de impozit pe veniturile din salariile mai mici de 10.000 lei obținute în domeniile tehnologiei informației, construcții, agricultură și industrie alimentară.
-Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv, se impozitează cu o cotă de 10% (în loc de 8%) din suma acestora, impozitul fiind final.
Prevederea se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 01.01.2025.
În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2024, aprobate potrivit legii.
-Începând cu veniturile lunii ianuarie 2025 se abrogă scutirea de la calculul și plata contribuției la sistemul de pensii private reglementat de Legea 411/2004, cu modificările ulterioare, aferentă veniturilor din salarii obținute în sectoarele tehnologia informației, construcții, agricultură și industria alimentară.(Până la 31.12.2024, angajații din aceste sectoare puteau opta pentru plata acestei contribuții).
Impozitul pe construcții:
NOTĂ: Acest impozit a mai fost reglementat în perioada 01.01.2016-31.12.2016.
-Impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX.
Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri.
În situaţia construcţiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere.
-Contribuabilii care datorează impozitul pe construcții sunt obligaţi să calculeze şi să declare impozitul pe construcţii, până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează impozitul și să-l plătească în două rate egale până la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.
Prin excepţie,contribuabilii care încetează să existe în cursul anului au obligaţia de a declara şi a plăti impozitul până la data încheierii perioadei din an în care persoana juridică a existat.
Contribuabilii nou-înfiinţaţi datorează impozitul pe construcţii începând cu anul fiscal următor.
-Modelul şi conţinutul declaraţiei privind impozitul pe construcţii se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
-În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor va emite norme metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la impozitul pe construcții.
-Impozitul reglementat de prezentul titlu reprezintă venit al bugetului de stat şi se administrează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
1.2. Prevederi referitoare la diminuarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii și a contribuțiilor sociale obligatorii:
-Începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazul salariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, nu se datorează impozit pe venit şi nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/lună, reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- a)nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;(Începând cu 01.01.2025 salariul minim brut este 4.050 lei, conform HG 1506/2024).
Această condiție nu se consideră a fi îndeplinită dacă, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi 31 decembrie 2025, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri.
- b)venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 (1)– (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, voucherelor de vacanţă, respectiv indemnizaţia de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiaşi contract individual de muncă, pentru aceeaşi lună, nu depăşeşte nivelul de 4.300 lei inclusiv.
Prevederile prezentului articol se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2025 inclusiv.
1.3.Nivelul salariului minim brut în construcții, agricultură și industrie alimentară:
-Începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul construcţii, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri, la suma de 4.582 lei lunar.(Același nivel ca în 2024).
-Cu aceeași dată, pentru sectorul agricol şi industria alimentară, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată va fi de 4.050 lei lunar, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri. (În 2024 a fost 3.436 lei, conform OUG 93/2023).
-
Alte modificări ale Codului fiscal:
2.1.Conform Legii 192/2024:
Începând cu data de 01.01.2025, nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru clădirile clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, indiferent de titularul dreptului de proprietate sau de administrare, care nu au faţada stradală şi/sau principală renovată sau reabilitată conform prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada realizării lucrărilor de renovare sau reabilitare, începând cu data autorizaţiei de construcţie şi până la data procesuluiverbal de recepţie finală privind lucrările efectuate, cu respectarea prevederilor OUG nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul lucrărilor de renovare sau reabilitare în curs de execuţie la data intrării în vigoare a legii pentru completarea alin. (1) al art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, scutirea se aplică potrivit prevederilor art. III, până la data procesului-verbal de recepţie finală.
2.2. Conform Legii 254/2024:
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 se va aplica o cotă de 9% și pentru livrarea hranei pentru albine.
2.3. Conform OUG nr. 128/2024:
-Se elimină obligația de a depune în anul curent Declarația unică-formular 212, pentru declararea venitului estimat (Capitolul II), a impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale (CAS) și a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), inclusiv pentru situații în care intervin modificări / recalculări / rectificări ale acestora.
Măsura are în vedere simplificarea obligației de declarare de către contribuabil a obligațiilor fiscale datorate într-un an fiscal având în vedere faptul că obligațiile fiscale privind impozitul pe venit, CAS și CASS, datorate de persoanele fizice, sunt certe și devin scadente la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, în funcție de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului estimat.
-Se elimină obligația depunerii în anul curent a Declarației unice-formular 212, pentru declararea venitului estimat în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi.
În aceste cazuri persoanele fizice au obligația depunerii declarației unice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
-Ca urmare a eliminării Capitolului II din formularul 212 (venitul estimat) s-a impus revizuirea prevederilor referitoare la:
- modalitatea de exercitare a opțiunii de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, de către contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit, precum și de către contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
- obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi, precum şi a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.
Totodată, pentru simplificarea procedurilor de înregistrare și administrare a contractelor de închiriere, precum și a actelor de modificare a acestora, se propune ca, în situația în care bunul este deținut în comun, să se desemneze prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește această obligație;
– Se reglementează obligația contribuabililor care desfășoară o activitate agricolă pentru care venitul se determină pe baza normei anuale de venit, de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declarația unică-formular 212, până la termenul legal de depunere, respectiv 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului.
Informaţiile cuprinse în declaraţie vizează veniturile realizate în anul anterior, corespunzător suprafeţelor cultivate, din creșterea și exploatarea animalelor/familiilor de albine deținute de către contribuabili/asocieri fără personalitate juridică la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului.
Modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului, oricând, înainte sau după data de 25 mai, a structurii suprafețelor destinate producției agricole vegetale, cultivate, a numărului de capete de animale/familii de albine deținute de contribuabili/asocieri fără personalitate juridică, nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.
-Se modifică data de referință pentru salariul minim brut pe țară stabilit prin Hotărâre a Guvernului avut în vedere la verificarea încadrării veniturilor extra salariale în plafoanele anuale, precum şi la stabilirea bazei anuale de calcul al CAS și al CASS, în sensul în care salariul minim brut pe țară este cel în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului (în loc de salariul minim în vigoare la data depunerii declarației).
Modificarea are în vedere corelarea cu măsura privind eliminarea obligației de a depune Declarația unică pentru declararea venitului estimat, respectiv simplificarea regulilor de stabilire a acestor obligații pentru care sunt necesare reglementări distincte pentru fiecare an fiscal în cursul căruia, nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin Hotărâre a Guvernului se modifică.
-Se elimină obligația de stabilire și declarare a CAS și a CASS aferente veniturilor estimate obținute din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din investiţii și din alte surse.
-Se elimină obligația de declarare în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul a CAS și a CASS în cazul contribuabilor care în cursul anului fiscal încep activitatea/să realizeze venituri din cele mai sus menționate, pentru care se datorează aceste contribuții, precum și în cazul celor care intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie ori își încetează activitatea.
Persoanele fizice care datorează CAS și CASS pentru venituri de natura celor mai sus menționate, stabilesc și declară aceste contribuții prin Declarația unică, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
Măsura are în vedere simplificarea mecanismului de stabilire a CAS și CASS, întrucât determinarea contribuțiilor se efectuează în anul următor celui în care veniturile au fost obţinute, în funcţie de nivelul veniturilor realizate.
-Se instituie posibilitatea de a opta în anul curent pentru plata CASS în cazul persoanelor fizice care încep în cursul anului fiscal să desfășoare activități independente, altele decât cele din contracte sportive, precum și în cazul celor care au înregistrat pierdere fiscală în anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero.
Persoanele fizice care optează în cursul anului pentru plata CASS datorează această contribuție la o bază de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care exercită opțiunea.
-Se clarifică faptul că persoanele fizice care, în anul fiscal pentru care au obligația depunerii Declarației unice, au desfășurat activități independente pentru care venitul se determină în sistem real, și au înregistrat pierdere fiscală sau un venit net anual egal cu zero, nu datorează CASS, respectiv diferența de CASS și pot opta pentru plata acesteia.
-În cazul persoanelor fizice care optează în anul curent pentru plata CASS, iar în cursul aceluiași an, ulterior exprimării opțiunii, se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției potrivit prevederilor Codului fiscal, CASS datorată ca urmare a exprimării opțiunii nu se recalculează.
Modificările intră în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Pentru veniturile realizate în anul fiscal 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare la data realizării venitului.
În cazul persoanelor fizice care au optat pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cursul anului 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anul 2024.
-Se instituie Declarația unică precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul al CAS și al CASS, precum și cuantumul contribuțiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informațiilor disponibile în bazele de date.
2.4. Conform OUG nr. 138/2024
Impozit profit( în vigoare cu 05.12.2024):
Contribuabilii care intră sub incidența impozitului suplimentar, introdus prin Legea 290/2024, nu mai datorează impozitul minim reglementat de art. 181 din Codul fiscal.
Impozitul pe veniturile persoanelor fizice:
-Se introduc în categoria veniturilor neimpozabile și veniturile primite ca urmare a transmiterii prin acte pentru cauză de moarte a posesiei de fapt notate, în condiţiile legii, de autorul succesiunii în cartea funciară.
-Plătitorii veniturilor din cedarea folosinței bunurilor (închirieri)- persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă au şi obligaţia de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite, precum şi de a elibera, la solicitarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal, beneficiar de venit, un document care să ateste cuantumul impozitului pe venit reţinut şi plătit.
-Prin excepţie de la prevederile alin. (3)-(6) ale art. 841 din Codul fiscal, în situaţia în care venitul brut este plătit exclusiv în natură, precum şi în cazul sumelor reprezentând garanţie utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract, proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal are obligaţia să stabilească venitul net anual prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut, precum şi să calculeze şi să plătească impozitul pe venit. Impozitul anual datorat se stabileşte prin depunerea Declaraţiei unice, până la termenul legal de depunere prevăzut la art. 122 alin. (3) din Codul fiscal.
Persoanele juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă declară aceste venituri în declaraţia cod 205 aferentă anului în care au fost realizate veniturile.
-Pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor aferente anilor fiscali anteriori anului 2024, obligaţiile fiscale sunt cele în vigoare în anii fiscali respectivi. Pierderea reportată, necompensată, precum şi pierderea fiscală înregistrată în anul fiscal 2023 reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului.
-Conform art. IX din prezenta OUG, în situaţia în care veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, au fost încasate în avans, până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv şi sunt aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, proprietarii, uzufructuarii sau alţi deţinători legali au obligaţia stabilirii impozitului pe venit prin Declarația unică-venit realizat, cu modificările şi completările ulterioare, şi aplică următoarele reguli:
- a)venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părţi, primite în avans, pentru fiecare an fiscal corespunzător perioadei contractuale;
- b)venitul net anual se stabileşte prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut;
- c)impozitul pe venit se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual şi se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal următor celui pentru care a fost încasat venitul;
- d)persoanele fizice-beneficiare ale venitului completează şi depun declaraţia unică până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an fiscal următor celui pentru care a fost încasat venitul.
La încadrarea în plafoanele anuale privind CASS, în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, încasate de proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal în avans, până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, şi aferente unei perioade contractuale ulterioare datei de 1 ianuarie 2024, se ia în calcul venitul net stabilit potrivit alin. (1) al art. 170 din CF corespunzător fiecărui an fiscal pentru care a fost încasat venitul.
-În cazul în care valorile declarate de părţi în actul prin care se transferă dreptul de proprietate, dezmembrămintele sale sau nuda proprietate sunt inferioare valorilor minime stabilite prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, baza de calcul al impozitului o reprezintă:
- a)valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă în cazul transferului dreptului de proprietate;
- b)20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă, în cazul în care valoarea declarată de părţi la constituirea sau transmiterea dezmembrămintelor dreptului de proprietate este inferioară acesteia. Aceeaşi valoare se va stabili şi la stingerea pe cale convenţională sau prin consimţământul titularului acestor dezmembrăminte;
- c)80% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă, în cazul în care valoarea declarată de părţi la transmiterea nudei proprietăţi este inferioară acesteia.
Actul normativ cuprinde și dispoziții tranzitorii pentru contractele aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei OUG.
-Se introduc noi prevederi referitoare la impozitarea veniturilor din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, în vigoare cu data de 01.01.2025.
-Se introduc în categoria veniturilor din alte surse și veniturile din transferul posesiei de fapt notate în cartea funciară în condiţiile art. 13 şi 41 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin acte între vii.
Aceste venituri se declară prin D212, pentru fiecare an fiscal, până la termenul legal de depunere prevăzut de art. 122 al.(3) din Codul fiscal.
-Prin excepţie de la alin. (2) al art. 130 din CF, veniturile din pensii obţinute din străinătate, altele decât pensiile administrate privat, facultative sau ocupaţionale similare drepturilor reglementate prin Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Legea nr. 1/2020, cu modificările şi completările ulterioare, se supun impozitării prin aplicarea cotei de impozit de 10% asupra venitului brut anual diminuat cu suma lunară neimpozabilă prevăzută la art. 100 alin. (1), calculată la nivelul anului.
Aceste prevederi se aplică şi veniturilor din pensii administrate privat, facultative sau ocupaţionale, obţinute din străinătate, similare drepturilor reglementate prin Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Legea nr. 1/2020, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care contribuabilii nu dispun de documente privind contribuţiile nete la fondurile respective.
TVA( în vigoare cu 01.01.2025):
-Factura simplificată va cuprinde și codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă.
– În situaţiile în care se ajustează baza impozabilă conform art. 287 lit. a)-c) şi e), dacă furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corecţie prevăzută la art. 330 alin. (2), beneficiarul, persoană impozabilă sau persoană juridică neimpozabilă, obligată la plata taxei în condiţiile prevăzute la art. 307 alin. (2)-(4) şi (6) şi la art. 331, trebuie să emită o autofactură în vederea ajustării bazei de impozitare şi a taxei deductibile, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care au intervenit evenimentele prevăzute la art. 287 lit. a)-c) şi e).
Accize( în vigoare cu 01.01.2025):
-Se introduc noi reglementări referitoare la destinatarii înregistrați.
– Se introduc noi reglementări pentru operatorii economici care sunt înregistrați la autoritatea competentă pentru distribuție și comercializare angro fără depozitare băuturi alcoolice, tutun prelucrat și produse energetic care prezintă risc fiscal ridicat .
3.Precizări privind salariul minim brut pe economie
începând cu anul 2025
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, conform HG nr. 1506/2024, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
Cu aceeași dată, HG nr. 598/2024 se abrogă.(conform acestei HG, începând cu data de 01.07.2024, salariul minim se stabilea la 3.700 lei).
NOTĂ: Conform prevederilor OUG nr. 59/2024,cu modificările ulterioare, în cazul salariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, nu se datorează impozit pe venit şi nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/lună, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
a)nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;
- b)venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 (1) – (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, în baza aceluiaşi contract individual de muncă, pentru aceeaşi lună, nu depăşeşte nivelul de 4.000 lei inclusiv.
În vederea evitării reducerii grupului-ţintă beneficiar al facilităţii fiscale privind netaxarea sumei de 300 lei lunar, prin OUG 87/2024, se legiferează că, începând cu veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, în venitul brut, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1) – (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care se ia în calcul la stabilirea plafonului lunar de 4.000 lei inclusiv, nu se include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizaţia de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
NOTĂ:Vezi OUG 156/2024 de la pct.1 de mai sus.
4. Precizări privind Fișierul standard de control fiscal (SAF-T)
începând cu data de 01.01. 2025
Fişierul standard de control fiscal (SAF-T) reprezintă un standard internaţional utilizat pentru transferul electronic de date din evidenţa contabilă şi fiscală, de la contribuabili/plătitori către autorităţile fiscale şi auditori și se transmite de către contribuabili/plătitori prin intermediul Declaraţiei informative privind fişierul standard de control fiscal, denumită în continuare Declaraţia informativă D406, care se depune doar în format electronic, prin intermediul serviciului public digital “Servicii online – depunere declaraţii” al ANAF sau prin intermediul site-ului www.e-guvernare.ro, serviciul “Depunere declaraţii ANAF”, data-limită de transmitere fiind:
– ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare, respectiv luna/trimestrul calendaristic, după caz, pentru alte informaţii decât cele privind secţiunile “Stocuri” şi “Active”;
– la termenul de depunere a situaţiilor financiare aferente exerciţiului financiar, în cazul secţiunii “Active”;
– la termenul stabilit de organul fiscal central, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, în cazul secţiunii “Stocuri”.
Contribuabilii/Plătitorii transmit Declaraţia informativă D406 lunar sau trimestrial, urmând perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoarea adăugată (TVA).
Contribuabilii care au ca perioadă fiscală aplicabilă pentru TVA semestrul sau anul transmit Declaraţia informativă D406 trimestrial.
Contribuabilii care nu sunt înregistraţi în scopuri de TVA transmit Declaraţia informativă D406 trimestrial.
Pentru contribuabilii încadraţi în categoria de contribuabili mici la data de 31 decembrie 2021, şi care îşi păstrează această încadrare şi după data de 1 ianuarie 2022 obligaţia de depunere a Declaraţiei informative D406 începe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezintă data de referinţă pentru contribuabilii mici
(Pentru contribuabilii mari obligația de a depune D406 a intervenit cu data de 01.01.2022, iar pentru contribuabilii mijlocii cu data de 01.01.2023).
Contribuabilii/Plătitorii beneficiază de o perioadă de graţie de:
– 6 (şase) luni pentru prima raportare, respectiv cinci (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere lunară a fişierului SAF-T;
– 3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere trimestrială a fişierului SAF-T.
Bază legală: art. 591 din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările ulterioare, OPANAF 1783/2021, cu modificările ulterioare).
5. Modificări privind utilizarea Sistemului național RO e-Factura
începând cu anul 2025
5.1.Conform OUG nr. 69/2024:
-Începând cu 01.01.2025, transmiterea facturilor în sistem pe relația B2C devine obligatorie. Se consideră relație B2C livrările/prestările către o persoană fizică care se identifică cu CNP.
NOTĂ: Având în vedere această modificare, cu data de 01.01.2025 se abrogă prevederea din OUG 8/2009, conform căreia facturile emise pentru vouchere vacanță se transmit obligatoriu în RO e-Factura.
– Asociațiile/fundațiile constituite conform OG 26/2000, alte ONG-uri, partide, culte, neînregistrate în scopuri de TVA, nu au obligația utilizării sistemului în perioada 01.07.2024-30.06.2025, dar pot opta prin înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional. Dacă aceste persoane desfășoară activități economice, au obligația să se înroleze în RO e-Factura obligatoriu până la 01.07.2025, dacă nu au optat deja.
Persoanele menționate care încep să desfășoare activitate după 30.06.2025 au obligația să se înscrie în Registru RO e-factura obligatoriu înainte de începerea activității economice, și sunt înscrise în max.3 zile lucrătoare de la data solicitării.
Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operațional cu 01.07.2025.
Operatorii economici nu au obligația transmiterii în sistem a facturilor emise către persoanele enumerate la acest punct, decât dacă acestea din urmă sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opțional, iar cu data de 01.07.2025 în RO e-Factura obligatoriu.
– Agricultorii-persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultură nu au obligația utilizării sistemului în perioada 01.07.2024-30.06.2025, dar pot opta prin înrolarea în Registrul RO e-Factura opțional.
Agricultorii au obligația să solicite înrolarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu până la 01.07.2025, dacă nu au optat deja.
Dacă încep activitate după 30.06.2025 au obligația să se înscrie în Registru RO e-Factura obligatoriu înainte de începerea activității economice, și sunt înscrise în max.3 zile lucrătoare de la data solicitării.
Operatorii economici nu au obligația transmiterii în sistem a facturilor emise către agricultori-persoane fizice decât dacă acestea din urmă sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opțional, iar cu data de 01.07.2025 în RO e-Factura obligatoriu.
NOTĂ:
– Prin OPANAF nr. 3788/2024 a fost aprobată Procedura pentru organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional. Înscrierea operatorilor enumerați mai sus se face prin completarea formularului (081) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional/renunţarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opţional”, care se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.
Registrul opțional este public şi se afişează pe pagina de internet a ANAF.
-Prin OPANAF nr. 3789/2024 a fost aprobată Procedura pentru organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu. Înscrierea operatorilor enumerați mai sus se face prin completarea formularului (082) “Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”, care se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii.
Registrul obligatoriu este public şi se afişează pe pagina de internet a ANAF.
5.2.Conform OUG nr. 87/2024:
Până la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului naţional RO e-Factura pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.
Persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j) –n) din Legea nr. 227/2015 și institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale pot opta pentru utilizarea sistemului naţional RO e-Factura. În situaţia în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opţional.
Până la data de 1 iulie 2025, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale nu au obligaţia transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul naţional RO e-Factura, cu excepţia situaţiei în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
5.3.Conform OUG nr. 138/2024:
–Începând cu data de 01.01.2025, în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice, de achiziţii sectoriale, de concesiune de lucrări şi de concesiune de servicii, precum şi, după caz, contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii se înscriu, în mod obligatoriu, codurile CPV corespunzătoare prevăzute în nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CPV – Common Procurement Vocabulary) – adică descrierea obiectului contractului de achiziții conform unui sistem de clasificare unic .
-Se exceptează de la transmiterea în sistemul RO –e-Factura doar bonurile fiscale care îndeplinesc condițiile unei facturi simplificate, nu și facturile simplificate.
-Începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici, indiferent dacă sunt sau nu înregistraţi în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România conform titlului VII «Taxa pe valoarea adăugată» din Codul fiscal, efectuate în relaţia B2C, astfel cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. n1), au obligaţia să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura.
Fac excepţie bonurile fiscale emise în conformitate cu prevederile OUG nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, în conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) şi (21) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
-Livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate către o persoană fizică care nu se identifică în relaţia cu furnizorul/prestatorul prin nici un cod de identificare fiscală sau optează să se identifice prin codul numeric personal se consideră efectuate în relaţia B2C. Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
6. Modificări privind utilizarea Sistemului național RO e-Transport
începând cu anul 2025
6.1. Conform OUG nr. 138/2024
-Pentru utilizatorii sistemului e-Transport care realizează operațiuni intracomunitare definite la art. 81 din OUG 41/2022 și care au statut de operatori economici autorizați conform art.38 din Reg.UE 952/2013 la data realizării transportului internațional de bunuri,prevederile referitoare la contravenții intră în vigoare cu 31.03.2025 și se aplică pentru faptele savârșite si constatate începând cu aceasta dată. (Prin OUG 87/2024 data de intrare în vigoare era 01.01.2025).
NOTĂ:
Utilizatorii de la art. 81 din OUG 41/2022 și autorizați conform art.38 din Reg.UE 952/2013 sunt: importatori/beneficiari de achiziții intracomunitare, furnizori în cazul unor livrări intracomunitare, etc, autorizați pentru simplificări vamale, sau pentru obținerea dreptului la facilități în materie de securitate și siguranță.
7. Sistemului național RO e-TVA
Pentru prima dată, Sistemul informatic naţional RO e-TVA a fost definit prin OUG 116/2023, ca fiind sistem informatic de interes strategic naţional .
Scopul sistemului este de a precompleta informaţii privind operaţiunile impozabile în deconturile de TVA şi de a le pune la dispoziţia persoanelor impozabile prin intermediul Spaţiului privat virtual.
Prin OUG nr. 70/2024 sunt reglementate unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific.
Ulterior, acest act normativ a fost modificat prin OUG 87/2024.
Redăm, mai jos, principalele prevederi ale OUG 70/2024, așa cum a fost modificată prin OUG 87/2024:
Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează decontul de TVA precompletat RO e-TVA şi modalitatea de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA.
Decontul precompletat RO e-TVA conţine date şi informaţii privind operaţiunile economice declarate de către persoanele impozabile şi transmise în sistemele informatice ale MF şi ANAF, respectiv:
-Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, reglementat de OUG nr. 120/2021, cu modificările ulterioare;
-Sistemul naţional RO e-Transport, reglementat de OUG 41/2022, cu modificările ulterioare;
-Sistemul naţional RO e-Sigiliu, reglementat de art. LVII din Legea 296/2023, cu modificările ulterioare;
-Sistemul informatic naţional RO e-SAF-T, reglementat de art. 591 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările ulterioare;
-Sistemul informatic naţional RO e-Case de marcat electronice, reglementat de art. 31 din OUG 28/1999, republicată, cu modificările ulterioare;
–Sistemul informatic integrat vamal;
–Alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanţelor.
Persoanele impozabile pot solicita, electronic, rapoarte privind datele şi informaţiile din sursele de date utilizate.
Modelul şi conţinutul decontului precompletat RO e-TVA au fost aprobate prin OPANAF 3775/2024 – MO 726/24.07.2024, și s-a implementat cu data de 1 august 2024 pentru operațiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art.316 din Codul fiscal.
Decontul e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată.
Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanţă în sensul Legii nr. 207/2015, privind Codul de procedură fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Valorificarea datelor şi informaţiilor din decontul precompletat RO e-TVA se realizează de către ANAF, prin identificarea diferenţelor dintre datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA şi cele din decontul de taxă pe valoarea adăugată, astfel cum este prevăzut în Codul fiscal, prin intermediul Modulului de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA- parte componentă a Sistemului informatic naţional RO e-TVA.
În situaţia în care se identifică diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de TVA, ANAF notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice, până la data 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a D300, prin intermediul formularului electronic”Notificarea de conformare RO e-TVA”. (aprobat prin OPANAF 6234/2024).
Prin diferenţe semnificative se înţeleg valorile care depăşesc pragul de semnificaţie ce îndeplineşte condiţiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală şi o valoare absolută de minimum 5.000 lei) rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată (cu excepția rândurilor de regularizări) depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
În situația în care se identifică diferențe sub pragul de semnificație, ANAF, în baza analizei de risc,poate transmite „Notificarea de conformare RO e-TVA”.
Dacă Sistemul informatic național RO e-TVA nu funcționează din motive tehnice,termenul stabilit pentru transmiterea decontului precompletat RO e-TVA,se prelungește corespunzător cu durata de timp în care acesta nu funcționează la parametrii tehnici și de calitate care să asigure funcționarea continuă a acestuia.
Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligaţia să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării.
Autentificarea în RO e-TVA, se realizează identic cu identificarea în RO e-Factura și în RO e-Transport, de pe pagina de casă a site-ului ANAF.
”Notificarea de conformare RO e-TVA” nu constituie act administrativ fiscal în sensul art. 46 din Codul de procedură fiscal și nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025, în cazul contribuabililor care aplică regimul normal de TVA
NOTĂ: Conform prevederilor OUG 138/2024, prevederile referitoare la transmiterea Notificării, la analiza de risc, la contravenții se aplică începând cu 01.07.2025, iar pentru persoanele care aplică TVA la încasare cu 01.08.2025.
Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA şi dacă se regăsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
- a)nu transmit răspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;
- b)există diferenţe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), şi nu au fost transmise informaţii şi date complete şi/sau concludente ca răspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite şi concomitent existenţa riscului unor fapte de evaziune fiscală.”
Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA trebuie:
- să verifice datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice;
- să sesizeze orice erori tehnice care rezultă din implementarea decontului precompletat ROe-TVA.
Transmiterea sesizărilor de natură tehnică se realizează prin intermediul Formularului de contact din Spațiul Privat Virtual, Secțiunea ”Asistență tehnică servicii informatice”.
Sancțiunile pentru netransmiterea răspunsului la notificare în termenul de 20 de zile de la data primirii notificării se diferențiază în funcție de categoria contribuabilului, astfel: amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiţi potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiţi potrivit legii, şi cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
Contravenţiei îi sunt aplicabile dispoziţiile Legii prevenirii nr. 270/2017.
-
Modificări ale Legii 82/1991-Legea contabilității:
(conform OUG 138/2024)
-Se reintroduce obligativitatea intocmirii lunare a balanței de verificare.
-Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează de către reprezentantul legal, precum şi de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, angajată potrivit legii.
-Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) – (3) din Legea contabilității depun un exemplar al situaţiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea ANAF ( în loc de MF), după cum urmează:
- a)societăţile reglementate de Legea 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European, până la data de 31 mai inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare;(în loc de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, pentru a nu se mai genera confuzii în calculul numărului de 150 zile);
- b)celelalte persoane juridice, până la data de 30 aprilie inclusiv a exerciţiului financiar următor celui de raportare.
În cazul în care datele prevăzute mai sus sunt zile nelucrătoare, ultima zi de raportare este prima zi lucrătoare următoare acestora.
-Începând cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportării situaţiilor financiare, rapoartele de situaţii financiare, notele, precum şi alte documente care însoţesc situaţiile financiare la instituţiile publice se transmit exclusiv în format electronic.
-În cuprinsul legii, sintagma “unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor” se înlocuieşte cu formularea “Agenţia Naţională de Administrare Fiscală”.
-Începând cu exerciţiul financiar al anului 2025, situaţiile financiare anuale/raportările contabile se depun numai în format electronic conform specificaţiilor publicate pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
- Modificări AMEF(conform OUG 125/2024):
-A fost introdusă o nouă excepție de la obligativitatea folosirii casei de marcat: “serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit şi/sau a aplicaţiilor de tip portofel electronic”.
-A fost suspendată până la data de 1 septembrie 2025 aplicarea dispoziţiilor art. 10 lit. f), precum şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din O.U.G. nr. 28/1999, pentru săvârşirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conţină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum şi, sub formă de cod QR, datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1).
-A fost suspendată până la data de 31 decembrie 2024, aplicarea dispoziţiilor art. 10 lit. cc), precum şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) lit. f) din O.U.G. nr. 28/1999, pentru săvârşirea faptei prevăzute la art. 10 lit. cc) de către operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale, care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziţionarea AMEF de la distribuitori autorizaţi, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare şi instalare până la data de 31 decembrie 2024.
10.Cursuri euro:
Curs mediu euro 2024 : 4,9746 lei/euro(faţă de 4,9465 lei/euro în 2023).
Contribuabilii pentru care venitul net din activităţi independente se determină pe bază de norme de venit şi care în anul fiscal anterior au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, începând cu anul fiscal următor au obligaţia determinării venitului net anual în sistem real.
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului în lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Națională a României, la sfârșitul anului fiscal.
NOTĂ: Începând cu 2021, cursul mediu se mai utilizeaza si pentru stabilirea venitului anual din închirieri, în condițiile în care valoarea contractului este stabilit in valută.
Cursul valabil pentru 31 decembrie 2024 este de 4,9764 lei/euro (faţă de 4,9746 lei/euro la 31 dec.2023). Se utilizează pentru:
– calculul plafonului de 100.000 euro pentru stabilirea perioadei fiscale la TVA;
Echivalentul în lei al plafonului de 100.000 euro, prevăzut la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal, în orice situație, se determină pe baza cursului de schimb comunicat de BNR valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, în cursul anului.
Cursul comunicat în data de 31 decembrie 2024 este de 4,9741 lei/euro (faţă de 4,9746 lei/euro la 31 dec.2023). Se utilizează pentru:
– calculul plafonului de 250.000 euro pentru microintreprinderi;Prin OUG 156/2024, noul plafon de 250.000 euro se aplică începând cu data de 01.01.2025, deci la stabilirea plafonului vom avea în vedere indicatorii de la 31.12.2024.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.
-
Precizare investiții fonduri publice(OUG 128/2024):
Persoanele impozabile în sensul art. 269 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care efectuează achiziţii pentru care au dedus TVA, în scopul realizării unor obiective de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, pe care, ulterior recepţiei, le predau cu titlu gratuit beneficiarului obiectivului de investiţii pe bază de protocol, trebuie să emită o autofactură conform art. 319 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.